måndag 8 december 2014

Lucka 8 -Min alldeles egen fikonpralin


Det måste ha börjat med någon annans recept, men utvecklades till min alldeles egen julpralin. Jag är mäkta stolt över den och de flesta (vuxna) uppskattar den mycket. Min yngsta bror, som normalt inte äter varken kakor eller godis, älskar den.

Karolinas fikonpralin (ca 30 st)

svårighetsgrad: medel              tidsåtgång: 10+45 min

250 g torkade fikon
100 g mandelmassa
0,25 dl cognac
florsocker
200 g vit choklad

Klipp av skaftet på fikonen. Kör fikon och mandelmassa i en mixer tills det blir en jämn (kletig) deg. Känns degen lös så lägg den i en plastpåse i kylen i några timmar. Häll upp florsocker i en skål. Ta lagom klickar av degen, vänd i florsockret och rulla till kulor. I det här läget brukar jag bryta produktionen och lägga kulorna på frysbrickan i frysen. Det underlättar chokladdoppningen senare. Smält chokladen över vattenbad. Doppa fikonkulorna i chokladen och lägg på ett smörpapper att stelna. Jag har sett på bilder från små chokladfabriker att man har plasthandskar på sig och rullar de chokladdoppade kulorna. De får då det där "taggiga" utseendet som många hemgjorda praliner har. Jag har dock aldrig testat själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar