fredag 5 december 2014

Lucka 5 -Ljus fudge

                 
 Jag älskar fudge men har bara gjort det ett fåtal gånger. En av dem var någon gång på 90-talet. Först stod jag och rörde och rörde i grytan och när de var färdiga slog jag in varje bit i fint papper. De lades i en burk och ställdes ut i förrådet hemma hos mamma. Där fick mammas man syn (smak) på dem, och några timmar senare var alla uppätna. Som straff fick han koka nya. Mamma och jag åkte iväg och efter en stund ringde biltelefonen (Jo, faktiskt. Detta var så längesedan så vi hade en fast telefon i bilen.). Det var mammas man.
-Jooo ...eeh ...Jag undrar ...Hur gör man det där roliga provet? Det var kulprovet han menade och mamma och jag frustade av skratt, men han fick instruktioner. Jag tror minsann den nya omgången också fick fina papper kring sig. Fast egentligen var jag inte så förtjust i den fudgen. Den blev inte som den man köper utan torrare och sockrigare liksom.

Idag testade jag ett recept på ljus fudge från Arla och konsistensen blev perfekt, så ett jättebra grundrecept, men jag är inte lika nöjd med smaksättningen som var citron. Det blev lite för sött för mig. Men jag ska göra en omgång till. Med hackade jord- eller cashewnötter. Jag är säker på att det blir hur bra som helst. Byter man ut den vita chokladen mot dito ljus eller mörk får man ännu fler varianter.

Ljus fudge med nötter (ca 35 st)

svårighetsgrad: lätt till medel                 tidsåtgång: 20+5 minuter

1 dl ljus sirap
1,5 dl strösocker
1,5 dl vispgrädde
50 g smör
100 g vit choklad
0,5 dl hackade salta nötter (t.ex. jordnötter eller cashewnötter)

Hacka choklad och nötter. Blanda sirap, socker och vispgrädde i en vid, tjockbottnad kastrull och koka upp. Sänk värmen något när det börjar koka. Koka tills massan når 122 grader C (eller tills massan klarar kulprovet). Ta kastrullen av värmen och lägg i smöret. Låt det smälta några sekunder och häll sedan i chokladen och nötterna. Rör tills massan är jämn och lite seg. Häll i en form, ca 15x20 cm med bakplåtspapper. Ställ svalt att stelna. Innan massan stelnat helt, skär i bitar. Det är i det här läget bakplåtspappret är bra eftersom det är lätt att lyfta upp kakan, skära och lägga tillbaka bitarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar