onsdag 3 december 2014

Lucka 3 -Bästa julkolan


Kola är en klassiker bland julgodiset och ändå har jag undvikit det väldigt länge. Jag har nämligen varit expert på att bränna dem, speciellt de med kakao i. Ända tills jag hittade detta recept på Arlas hemsida. Kolorna blir alldeles lagom sega, går att variera med olika smaker (utom choklad/kakao då, för det är lättbränt) och för att vara kolor går det snabbt att koka. Som vanligt är stektermometern min bästa vän när specifik temperatur ska uppnås. Se till så du har en som mäter höga temperaturer. De flesta i handeln går bara upp till 125 grader C och det räcker inte riktigt för t.ex. knäck.

Flera år har jag kunnat plocka egna citroner för att göra citronkola, men i år var jag inte speciellt hoppfull. Jag trodde faktiskt inte jag skulle ha något citronträd alls eftersom det drabbades av ett svårt sköldlössangrepp i våras. Men jag lyckades vinna över lössen och trädet har producerat två fina citroner. Lycka! Vill man inte ha citronsmak kan man göra vanlig smörkola, strö över flingsalt så får man en spännande brytning mellan sött och salt, tillsätta ingefära, några droppar pepparmyntsolja eller något annat man tycker är gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar