lördag 13 december 2014

Lucka 13 - Vitklädd med italiensk touch


Luciadagen. Bästa dagen på året när jag var liten. Bättre än Julafton. Förväntan var stor när jag kvällen före försiktigt kände på det nystrukna lusselinnet och det breda, röda sidenbandet. Innan dess hade pappa och jag klätt luciakronan med glitter (klivarning!) och kontrollerat att alla ljusen fungerade. Det gjorde de väldigt sällan och inte hade vi batterier hemma heller. Bara för mamma eller pappa att ge sig iväg och akuthandla. Mamma väckte mig tidigt. Vansinnigt tidigt, för vi skulle hinna med att lussa hos många innan dagis/lekis/skola/jobb. Först mormor och morfar, sedan mammas kusin Anita och kusinbarnen Anette och Anders. Nu undrar jag hur mycket dessa båda (då) tonåringar egentligen uppskattade min skönsång. Sist åkte vi till gamlamormor Alma och hennes granne fick också en släng av sång och pepparkaka. Varför Lucia var bättre än Julafton? Jag fick sjunga, uppträda och vara klädd som en änglaprinsessa. Bättre kunde det inte bli.

Dagens julgodis är också klädd i vitt med italiensk touch. Passande.

Vit chokladtryffel med limoncello och kokos rullade i hackad pistage (ca 30 st)

svårighetsgrad: medel                     tidsåtgång: 15+20 min

400 g vit choklad
0,5 dl vispgrädde
3 msk limoncello
zest av en citron
2 msk kokos
1,5 msk smör
2 dl hackade pistagenötter

Smält chokladen över vattenbad. Koka upp vispgrädde, citronzest och limoncello. Ta grytan av värmen. Häll i chokladen långsamt under omrörning. Rör i kokos och smör i små klickar. Ställ svalt för att stelna. Hacka pistagenötter, rulla tryffeln till kulor och vänd i pistagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar