torsdag 18 december 2014

Lucka 18 -Morfars ischoklad

Jag utlovade tidigare recept på något av det min morfar gjort till jul och här kommer det, morfars ischoklad med kakao istället för choklad. Man kan hitta många liknande recept på nätet. Morfar brukade alltid spritsa smeten i formarna, men man kan hälla också, om man hellre vill det. Jag tycker det är praktiskt att spritsa. Det blir något mindre kladd och mycket snyggare.

Morfars ischoklad
svårighetsgrad: medel                   tidsåtgång: 45 min
2 ägg
3 dl florsocker
1,5 dl kakao
2 msk vaniljsocker (eller 1 krm vaniljpulver)
1 nypa salt
250 g kokosfett

Smält kokosfettet över vattenbad och låt det svalna. Vispa ägg och florsocker så det blir fluffigt. Tillsätt kakao, salt och vaniljsocker. Häll sedan i kokosfettet under omrörning. Spritsa upp i ischokladformar och ställ svalt att stelna.

5 kommentarer:

  1. Jag tror jag går på morfars linje med tryfflarna i morgon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spritsa? En konst som min morfar är mästare på. Han snor ihop ett smörpapper och sätter igång. Inte ett enda kladd. Jag köper färdiga spritspåsar och kladdar en hel del.

      Radera
  2. Ja, jag spritsade i köpta spritspåsar, och hade man bara rätt konsistens och lite täning så gick det hyfsat. Men första omgången var väääldigt kladdig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får vänta tills det stelnat lite, ja.

      Radera
  3. Hur många blir det om man utgår från recrptet

    SvaraRadera