torsdag 4 december 2014

Lucka 4 -Lakritstryffeln, min personliga favorit


Den här godsaken introducerades 2009 och har hängt med sedan dess. För två år sedan höll det på att gå riktigt illa och det kan man läsa om här, men som tur är räddades jag av min mer slarviga sida. Eller kanske av den oföretagsamhet som depressionen jag led av då skapade. Inget ont som inte har något gott med sig. Förutom att vara min absoluta tryffelfavorit så får den även en egen lucka för att den innehåller honung. Lämpligen väljer man då honung producerad av svenska bin, helst nära där du bor. Själv bor jag nära Pumpor & Bin, men eftersom deras första årgång gick åt på ett kick, så får jag hitta en annan i år. Till 2015 däremot är den given.

Chokladtryffel med salmiak (ca 40 st)
1/2 vaniljstång
1 dl  honung 
1 dl grädde
250 g mörk choklad
50 g smör
2 rullar Lakrisal
Lakritsströssel

Mortla Lakrisalen fint. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna i en gryta. Häll i honung, grädde och lägg i vaniljstången. Koka upp, ta från värmen och rör ner chokladen så den smälter. Rör sedan ner smöret lite i taget. Tillsätt till sist Lakrisalsalpulvret. Häll upp i en form klädd med smörpapper (en vanlig brödform brukar vara lagom). Ställ svalt att stelna. När tryffeln stelnat, ta lagom klickar med en sked, vänd i lakritsströssel och rulla till bollar. Vill man kan man vända bollarna ytterligare i lakritsströsslet.

7 kommentarer:

  1. Åhh, tack för receptet Karolina. Det var en rejäl laddning honung, och inte något fjölande med en tesked eller så. jJag lovar att att du skall få honung till tryfflarna till nästa år och om du kommer på Jonstakamötet den 15:e skall jag ha gjort en testomgång som du kan få bedöma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer den 15:e och ser fram emot honung 2015!

      Radera
  2. Dessa ska jag prova :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imorgon om jag hinner, alla ingredienser inköpta,annars så får det bli ett pyssel i mellandagarna :)

      Radera
  3. Nu är tryfflarna testade, och fick ju mer än väl godkänt. Det är bara ett aber, det är så himla trist och kletigt att rulla tryfflar. Tror du man kan hälla i smeten direkt i typ ischokladformar? Elller har du något annat bra knep till en som inte är road av att ha hela händerna fullkletade av smält tryffel? Den skall ju vara i munnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svaret har du ju redan fått. Spritsa. :)

      Radera