torsdag 1 december 2016

Lucka 1: Advent ute

Bloggkalendern är tillbaka efter uppehåll 2015. Ett jobbigt år på många sätt och när december kom fanns varken inspiration eller ork att blogga. Men nu är det 2016, jag är mellan jobb och har gott om tid att fixa, fotografera och författa. Årets tema är "Dekorationer, pynt och pyssel" med fokus på det naturen ger. Jag kommer att blanda nytt med gammalt och kanske kommer en och annan gästbloggare att dyka upp också. Välkommen att följa med på resan från höstmörker till juleljus!

Första luckan bjuder på adventspynt på trapp och vid dörr. Till advent vill jag ha det ganska enkelt och rent för att sedan växla upp ordentligt framåt jul så bli inte förvånad om en del av det nedan dyker upp i ny skepnad senare i kalendern.

Enkelt och fint. Tre smågranar i en korg, jorden täckt med mossa och en lykta bredvid.
Stjärnan som är instucken i granarna är egentligen en virkad toppstjärna.
Första gången jag besökte Jul på Liseberg hade de skapat en skog av granar och täckt marken under med ljusslingor. Det gav en känsla av gnistrande is och snö och bilden har stannat på min näthinna. Här är ett försök att återskapa känslan.
En ljusslinga på jordytan och sedan granris i. Mina grannar tyckte det var så fint första gången jag gjorde det så de har härmat mig varje år sedan dess. Det tycker jag är kul.
Detta träd står inte i min trädgård. Det står ingenstans längre faktiskt. Men när det fanns stod det vid ingången till Ståhlboms konditori, huset där min gamlamormor bodde fram till sin bortgång 1991. Jag bara älskar idén med att pynta ett litet träd med stora julgransprydnader och speciellt hjärtan. Det känns som om kärlek behövs mer än någonsin i en värld som blir allt kallare.
I år har jag ramat in terassdörren (mitt hus är lite bakochfram för entrén är på baksidan och
 terassdörren vid gatan) med två mosskoner som jag lindat ljusslingor runt. Krukorna står där
året om och fylls med det som är aktuellt för säsongen. Jag är väldigt nöjd med ljusslingorna.
De är batteridrivna med timer för utomhusbruk av den där sorten som bara är en tunn metalltråd
med LED-dioder på. Syns knappt när den är släckt och verkar inte dra mycket batteri heller. 

2 kommentarer:

  1. Tjusigt, så roligt att du är igång med kalendern.

    SvaraRadera
  2. Så fint :) Blev nostalgisk nær jag såg det julpyntade trædet. I gymnasiet så hade vi ett stort kastanjetræd på skolgården. En jul sy pyntade våran klasss det med lite av varje, dock inget traditionellt julpynt. Jag kommer inte ihång annat æn en telefon. Gick i en mycket kreativ og på alla sætt påhittig klass :D
    Marienn

    SvaraRadera