lördag 10 december 2016

Lucka 10: Dörrkransar

Krans 2016
Jag har alltid tyckt om kransar, både de för huvud och dörrar. När jag var liten var det morfar som band min midsommarkrans, oftast med en traditionell stomme av björkris, men i ett försök att produktutveckla gjorde han en gång en stomme av vattenslang med hål i. Den skulle fyllas med vatten och blommorna stickas i hålen. Tanken var att blommorna skulle hålla längre utan att sloka. Fungerade sådär. I tonåren började jag binda min egen midsommarkrans och sedan jag fick eget hus har jag gjort min egen dörrkrans varje jul. Ingen har varit den andra lik. Första året var det faktiskt inte ens en krans utan en ruska med olika sorters ris i. I år är kransen stor och maffig, klädd med mossa och pyntad med järnek och fuskbär (röda pärlor). Nedan finns den och några andra exempel på kransar som passerat revy.
Grankrans med äpplen 2012
Äppelkrans till fåglarna

Snabba halmkransar
Med näverstjärnor och hyacint 2009


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar