måndag 19 december 2016

Lucka 19: Adventsfika

 Fjärde advent och familjen har varit här på adventsfika. Jag skulle fotograferat hela härligheten, men glömde så det fick bli några efterkonstruktioner. Anledningen till tillställningen var inte bara att det är fjärde advent och fika är gott. Nej, ett projekt jag hållit på med senaste veckan skulle invigas. Blå skåpet har äntligen kommit på plats i mitt kök. Blå skåpet har visserligen blivit grågrönt, så namnet kan verka missvisande, men det har varit blått så länge jag kan minnas och haft namnet lika länge och namn byter man inte ut hur som helst.

Skåpet tillhörde först Johan Andersson som bodde i en liten lägenhet på vinden i samma hus som min mormor och morfar. När han flyttade till ålderdomshemmet fick mamma hans möbler. Förmodligen är det från sent 1800-tal. I många år har det stått i vår sommarstuga och när stugan såldes förra sommaren tog jag hem det. Jag trodde jag hade den perfekta platsen för det och det skulle dessutom passa perfekt i min sekelskiftesflirt. Men mitt ögonmått svek mig. Skåpet var 5 cm för brett för väggen där det skulle stå. Ganska snabbt kom jag på att jag kunde komplettera med en hylla, men från tanke till handling är det långt när man jobbar för mycket. Nu fanns det dock ingenting att skylla på, mellan jobb som jag är, och jobbet blev äntligen gjort. Jag är jättenöjd med både hylla och skåp och älskar kulören och färgen jag använt. Det är en chalk paint med lite lack i, så den är bara att måla med, fäster på det mesta, torkar snabbt och behöver inte förseglas med vax som vanlig chalk paint. Finns bl.a. att köpa på Form & Interiör i Falkenberg.
Vad bjöd jag familjen på då? Förutom kaffe och glögg fick de "Decemberbröd" som jag bakade igår med Cheddarost från Kvibille, pepparkakor med Gräddädel, också från Kvibille, Ris á la malta med hjortronsylt i glas och diverse godis, både köpt och hemmagjort. De två tryfflarna, lime och kokostryffel och lingontryffel, på översta bilden fanns med tillsammans med marknadskonfekt enligt Ernsts recept. Allt gick att förbereda så jag kunde umgås med gästerna istället för att fylla på och passa upp. Hjortronsylten har jag förresten fått av mina snälla grannar som tack för att de får passa min hund ibland. Jo, ni läste rätt. Som tack. Win-win-win typ. De åker norrut och plockar hjortron varje år. Jag sparar den alltid till ett speciellt tillfälle.
 
Det är vackert och smidigt för alla att lägga upp
"kladdiga" rätter i glas och sätta i en sked i varje glas. 

Lime- och kokostryffel (ca 25 st)
200 g vit choklad
200 g philadelphiaost
1 dl florsocker
zest från 2 limefrukter
2 dl kokosflingor
1 dl strösocker

Hacka och smält chokladen över vattenbad. Blanda choklad, philadelphiaost, florsocker, limeskal och kokos till en slät smet. Häll i form ca 15 x 15 cm (eller med motsvarande yta) och ställ svalt att stelna. Ta lagom mycket tryffel med en sked och forma små bollar. Rulla i strösocker. Förvara svalt och torrt.

Lingontryffel (ca 25 st)
1,5 dl frysta lingon
2 msk vatten
200 g choklad 40-60%
1 dl vispgrädde
50 g smör
2 msk lingonpulver*
4 msk strösocker

Koka upp vatten och lingon. Koka sönder lingonen och sila av vätskan. 2 msk ska användas till tryfflarna. Hacka chokladen i små bitar. Koka upp grädden. Ta grytan från plattan. Tillsätt lingonsaften. Häll i chokladen och rör tills den smält. Tillsätt sedan smöret, lite i taget, och rör tills allt smält. Häll upp i en form ca 15 x 15 cm (eller med motsvarande yta) och ställ svalt att stelna. Blanda lingonpulver och strösocker i en skål. Ta lagom stora klickar tryffel med en sked, rulla/forma till en boll och vänd i sockerblandningen. Förvara svalt och torrt.
*Finns att köpa i välsorterade matbutiker



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar