torsdag 22 december 2016

Lucka 22: Granna granar

Granen måste vara en extra viktig del av julfirandet för varje år vid den här tiden svämmar mitt Facebookflöde över av nypyntade och pimpade granar, mer eller mindre granna. Jag måste erkänna att mina egna varit av varierande kvalitet och utseende, men jag har av någon anledning själv tyckt de varit väldigt vackra allihop. I år har jag ingen gran, iallafall inte någon normalstor, eftersom jag ska vara hund- och hästvakt från Juldagen till 4 januari och för enkelhetens skull flyttar hem till djuren. Undrar om de har gran? Nedan följer några av mina granar genom åren, de jag hittade bilder på, och jag inser att jag är ganska trendkänslig. Årets trendigaste gran har jag förresten redan bloggat om. Det är den där lilla på rot som ställs i en burk med vatten.

Jag hittade tyvärr inga på min första gran på Bräckevägen 24. Den från 2004och första julen i huset, men jag minns den. I månader planerade jag hur mitt nyrenoverade hus skulle julas. Det var klart för inflyttning precis då efter att först ha stått tomt i många år och sedan renoverats i 1,5. Jag minns också att folk som passerade förbi stannade och tittade länge. Det var väl ovant att rucklet såg ut som ett heminredningsreportage i julnumret av Lantliv.
Den perfekta granen, den vi alla ser framför oss när vi går för att shoppa. Tät. Jämn. Gnistrande.
2009: Jag har fallit för den vita trenden och en gran två nummer för stor för mitt vardagsrum.
2011: Mindre lyckat val av gran kanske. Något gles. Typ.  Granen har krympt, flyttat
till köket och polkagriskäpparna gör sitt inträde för första gången.
Hinken den står i döljs av en gammal säck jag hittade under renoveringen av huset.
2015: Polkagriskäpparna hänger med men nu står granen i en korg
enligt senaste trenden och är klippt för att bli extra tät. Ser lite ut som en ananas.
Det finns ingenting ömtåligt i granen för jag har fyra busiga inneboende. Kattungar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar