fredag 23 december 2016

Lucka 23: Jul ute, jul inne, jul i hjärta, jul i sinne

Det är jul i varje vrå på Bräckevägen 24, både ute och inne och alldeles snart ska julfriden sänka sig. Jag ska bara slå in några paket till. Sedan så. Oj! Nu knackar det på dörren. Jag får gå och öppna.
Inne på gården står pinnar från skogen med kransar, en grankrans, en mosskrans och en med buxbom lutade mot väggen. Grenarna hade självklart redan trillat ner på marken när jag tog dem.
Ljusstaken har jag fått av min stallhyresvärd. I vanliga fall står den i växthuset men nu blev den pyntad med vintergrönt och små, röda äpplen. Äpplena växer på ett vildäppelträd som Rufus och jag brukar passera på våra promenader. Jag har bara stuckit i ståltråd som en ögla att hänga i. Det håller kanske inte så länge men är fint medan det varar.
På framsidan möts man av en gran med klappar och äpplen och två tomtar. Det är mosskonerna från lucka 1 som fått röda äppelnäsor. Skägget fanns redan om ni minns. Mossklapparna är små askar som jag "slagit in" med mossa och knutit band runt. Mossan är lindad med myrtentråd. Tyvärr blev en av mosskonerna stulen i måndags morse så jag fick skaffa en ny. Det tråkigaste med stölden var att den ena, fina, batteridrivna slingan försvann. De var slut i affären så jag fick köpa vanliga slingor istället. Inte lika fina men de duger.

Uthuslängan är också pyntad. En riskrans har pimpats med mossa och tre äpplen, även här har jag använt ståltråd för att fästa äpplena. Klippt av en bit, stuckit in i äpplet och sedan ner i kransen. Pelargontrappans hyllor har fått tallris och där står en julros, en lykta och några stora kottar (uppätna talgkottar) och i vattenkannan står en minigran. En minigran har även fått ta plats i planteringsutrymmet utanför växthuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar