onsdag 21 december 2016

Lucka 21: Annettes gröna jultankar -gästblogg

Dags för en ny gästbloggare. Vartannat år öppnas ett stort antal privata trädgårdar upp för allmänheten en söndag under namnet "Tusen Trädgårdar". Mamma och jag besökte några trädgårdar här i Falkenberg och den sista var helt klart den som inspirerade mest. Så full av spännande rum och överraskningar. Den visade sig dessutom tillhöra min brors kompis och hans trädgårdsfrälsta fru Annette. Jag är jätteglad att Annette tackat ja till att gästblogga för allt hon gör blir vackert och är samtidigt i en helt annan stil än min. Så läs, titta och njut!

Tittut! Bakom dagens lucka i Karolinas kalender döljer sig mina ord. Eller kanske rättare sagt mina tankar, Mina Gröna Tankar. För det ärju så jag kallat min blogg där jag luftat och dokumenterat min gröna passion i flera år. Den bloggen ligger förövrigt och gosar till sig och väntar på bättre tider sedan länge nu. Man får prioritera sitt hitte-på här i livet. Men gå gärna in och läs. Gröna tankar blir aldrig för gamla! www.minagronatankar.blogspot.se

Vem är då denna lagom kvinna i sina bästa år som tänker grönt? Jo, rätt å slätt en skånsk trädgårdsnörd från Båstad som en gång hamnade i Falkenberg på kärlekens vägar.

Men nu är det då Karolinas gästbloggare jag är inbjuden till att vara och jag blev ombedd att skriva något käckt kring dekorationer, pyssel och pynt med fokus på det som naturen ger. Och det passar väl attans bra eftersom jag gillar att pimpa runt i min trädgård och ställa till med scener…. Små och stora sådana där jag pyntar med vad natur och tillfälle ger mej. Mitt pysslande går efter devisen enkelt och naturligt blandat med skrot och tokerier. Självklar genre eller hur? Och för att citera en viss barfotatrampande man så bor ju det vackra i det enkla.

Visst är det mest vår och sommar som lockar fram kreativitet och pyntelust i mej men med stigande ålder (nåväl, allt är oerhört relativt har jag hörts säga…) har jag upptäckt att höst, vinter och jul är ju tiden då man som mest behöver förstärka må-bra-känslan ochge ögonen lust och lyst att vila på.
Här har en kludd mossa fått ta plats i en silversprayad ram med
hönsnät. Enkelt vackert så att man blir tårögd….
























Ute i trädgården står en julröd bänk och lyser upp tillvaron i
det vintergrå. Här serveras det äpple till fåglarna och andra hugade
hungriga vänner
När blåregnet, Wisteria sinensis, beskärs brukar de långa
ringlande slanorna få bli stommen till någon enkel krans. Här får den
välkomna vid entren på en avdankad del från Smögen bryggan….


”Lycklig och ensam jag här får vara, slipper närgångna
frågor besvara”. Så stod det på en skylt i min pappas verkstad i
barndomens källare. Som liten begrep jag nog inte riktigt innebörden
men nu….ojojoj! I mitt växthus njuter jag. Ljus tänds, vin dricks (för
känsliga läsare kan jag meddela att det inte är alltid som jag tänder
ljusen….hmpfh….jag menar dricker vin!!) och fingrarna sätter liksom
nästan av sig själv igång och pyntar ihop något som man blir lycklig
av. Här har fröställningar av skogsaster, Aster divaricatus, och
sommarrudbeckia, Rudbeckia hirta, fått hamna i mossan tilsammans med
bär från järneken och eucalyptusblad.
Kul jul på er och kom gärna in på min instagram och följ mej med starka kramar, hjärtan och skoj kommentarer! I den delen av världen heter jag Annette Lindberg. Nu stänger jag luckan och tackar för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar