måndag 12 december 2016

Lucka 12: Pepparkakshus för alla


Pepparkakshuset var obligatoriskt när jag växte upp. Morfar konditorn gjorde det i två steg. Det första när vi bakade pepparkakor hela familjen några dagar före Lucia och väggar och tak "murades", det andra när han kom och monterade ihop det. För morfar var det så enkelt, det där med att limma ihop delarna med bränt socker. Det är skitsvårt och man bränner sig hela tiden! Så när jag gjort pepparkaksbyggen själv har jag använt limpistol. Man kan visserligen bränna sig på limmet med, men det är enklare. Men nu! Nu har jag hittat ett busenkelt, jättekul och enkelt sätt att skapa hela pepparkaksstäder utan varken bränt socker eller lim. Man placerar det helt enkelt i en burk.
Gör så här: Mät upp diametern på burkens öppning. Husen får vara max så breda annars går de inte ner i burken. Rita upp en eller flera mallar, kavla ut pepparkaksdegen, skär ut mallen/mallarna och baka av. När pepparkakshuset/husen svalnat kan det dekoreras med kristyr på valfritt sätt. Häll strösocker i botten på burken och stick ner huset/husen (eller varför inte en pepparkaksängel eller tre gubbar?). Jag skapade ett litet landskap med hjälp av upp och ned-vända rosmarinkvistar och en liten Lucia. Hennes Lussekatt vilar sig mot husväggen. Locket på och ett band om burken blir pricken över i.

Kristyr finns att köpa färdig men jag tycker den är lite för rinnig så jag väljer att göra den själv.

Kristyr
1 äggvita
4 dl florsocker
3-4 droppar ättiksprit
Blanda äggvitan med florsockret. Tillsätt ättikspriten. Vispa med elvisp tills smeten är blank och lite seg. Om den är rinnig, tillsätt mer florsocker. 

2 kommentarer:

  1. Snyggt, det är tom så att jag blir inspirerad till ett pepparkakshus. Men jag skall nog hejda mig och satsa på lussekatter istället.

    SvaraRadera