onsdag 14 december 2016

Lucka 14: Amaryllis på olika sätt


De vita hyacinternas lov har redan sjungits. Nu är det amaryllisarnas tur. De är så ståtliga och vackra! Även amaryllisarna är smidiga eftersom de är lökväxter och har det mesta de behöver i löken men är hållbara även som snittblomma. Går att variera hur mycket som helst också. Sätt ner löken i en vacker kruka och täck med mossa eller, som jag gjort ovan, klä in löken i mossa, dekorera mosslöken med lite vintergrönt och knyt ett vackert band runt. Jag har ställt den i en strut som jag hängt upp i köksfönstret. För att fästa mossan använder jag myrtentråd. Myrtentråd finns att köpa i blomsteraffärer och man kan hitta den i många färger, grönt, rött, guld, silver t.ex. När jag klätt en amaryllislök med mossa brukar jag fukta den med vatten regelbundet (sätta under kranen). Mossan håller sig fin och amaryllisen får det vatten den behöver. Nedan finns fler tips på vad man kan göra med en amaryllis.
Amaryllis är en av få snittblommor som har en inbyggd vas. Fyll skaftet med vatten och häng den upp och ned så klarar sig blomman länge. Om man ska sätta dem rättvända i en vas behöver stjälken stöttas upp med en blompine inuti. 

Här är löken inslagen i mossa fäst med myrtentråd och en metalltråd med pärlor är lindad runt skaftet. Då blir blomman en färgklick även innan den slagit ut. Se tips på hur man får den att stå stadigt i nästa bildtext.
För att få en mossklädd amaryllislök att stå stadigt: Ta ett lagom stort sjok med mossa, lägg ett burklock mitt på och ställ amaryllislöken på locket. Vik upp mossan runt löken och fäst med myrtentråd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar