fredag 16 december 2016

Lucka 16: Julmuffins -gästblogg

Idag har jag bjudit in en gästbloggare igen. Yonna är en ambitiös och duktig tjej vars häst står i samma stall som min. Vi brukar rida bomlektioner tillsammans. Skillnaden mellan oss är att Yonna avslutar lektionen med att hoppa riktiga hinder. Jag nöjer mig med att gå över bommar. Det dröjde tills jag blev vän med Yonna på Facebook innan jag förstod vilken duktig kock och bagare hon är. Jag skulle inte bli förvånad om vi ser henne i Sveriges Mästerkock en dag.

Halloj!
Jag fick frågan av Karolina om jag ville gästblogga på hennes fina blogg, och vem kan tacka nej till det? Självklart tackade jag ja till det. Inledningsvis vill jag ge en liten bild av mig själv. Jag är en sextonårig tjej som nu bloggat om mat och bak i snart 1,5 år. Jag har alltid haft ett intresse för bakning och matlagningen har kommit på senare år, och nästan gått om bakningen i "intressefaktor", haha.

I dagens läge försöker jag baka och laga mat så ofta jag kan. Men precis som Karolina har jag också häst och så går jag ju självklart i skolan, därför blir det inte alltid av. Men det är något som ligger mig varmt och hjärtat och under julen ägnar jag extra mycket tid åt mat och bak, så idag delar jag med mig av ett recept på julmuffins som uppkom en mysig dag i provköket (som också är det vanliga köket, haha).

Kika gärna in på min blogg http://nouw.com/husmusensskafferi för mer inspiration och recept som hör julen till. Dessutom finns det vardagliga recept som passar alla, vegetariskt, förrätter, bröd, snabblagat, fika och mycket, mycket mer. Hoppas vi ses där <3 o:p="">
Kram!

8-10 stycken
·         100 gram normalsaltat smör
·         2,5 deciliter riven mandelmassa
·         2 ägg
·         1 deciliter socker
·         1 tesked bakpulver
·         1 matsked vaniljsocker
·         1,5 deciliter vetemjöl
·         Skalet från 1 apelsin

  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Bryn smöret och häll sedan mandelmassan, rör om och låt svalan.
  3. Vispa ägg och socker poröst med elvisp.
  4. Sikta sedan i bakpulver, vaniljsocker och vetemjöl
  5. Riv sedan ner skalet från apelsinen och blanda om.
  6. Häll till sist ner smör-och mandelmassa blandningen i smeten och blanda till en jämn smet.
  7. Klicka i smeten i små pappersformar som står på en plåt.
  8. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter (pröva med en provsticka, om den kommer upp ren är de klara.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar