lördag 17 december 2016

Lucka 17: Duka för julens fester


Julpysslet har legat nere några dagar för jag har haft fullt upp med att laga mat och förbereda dukningen till en fin middag. Min morfar är med i en vinklubb och varje år i december har de Nobelfest. I år var det morfar som stod för värdskapet. Förutom att kocka ingick det jag tycker är roligast -dukningen. Är det Nobelfest så är det och då ska dukningen vara något extra men inte jul. Jag tycker om låga bordsdekorationer så de inte skymmer sikten till dem på andra sidan bordet. Jag gjorde tre rosenkullar med rosor från ljust rosa till djuprött med murgröna i botten, mellan kullarna och runt de enkla ljusstakarna av glas. Kullarna är vanlig oasis som jag skurit till i rätt form och ställt på ett runt ljusfat. Ljusstakarna kommer från IKEA och är smarta för de går att använda både till värmeljus och vanliga ljus. Dekorationerna går lätt att göra mer juliga eller nyårssprakande genom valet av blommor. Silver- eller guldglitter över hela härligheten är ett tips till nyår.

Här följer bilder och länkar till tidigare inlägg på samma tema:
Juldukningen från 2009, senaste året familjen firade jul hos mig. Hela inlägget finns här.
Dukning från bloggkalendern 2013. Här är inlägget.
De små, röda jultulpanerna på lök är helt oemotståndliga och blir
fantastiskt fina både i grupp och ensamma. Jag har en gång satt dem
en och en i små glas (typ ljuskoppar eller dessertvinsglas) och fyllt på med
vit dekorsand/stenar. Bilden ovan är lånad från Odla.se.
Äppelljusstakar och granriskvistar ger garanterad
julkänsla. Beskrivning här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar